Clujul ne surprinde în fiecare an cu restaurante noi, localuri tot mai interesante cu meniuri atractive și design original. Acest lucru este de apreciat, mai ales știind cât de lung poate fi drumul de la idee până la inaugurare.
În ce privește procesul de autorizare al unui restaurant, acesta implică obținerea unei serii de avize și autorizații de funcționare de la instituții precum DSP, DSVSA, ISU, Mediu, sau Primărie. Bineînțeles, pentru fiecare dintre acestea, trebuie realizată o documentație cuprinzând acte și avize specifice.
1. Extrasul de carte funciară cu funcțiunea de alimentație publică.
Înainte de a obține autorizațiile de funcționare pentru restaurant, trebuie să vă asigurați că spațiul are în CF destinația de alimentație publică. Dacă imobilul are o altă funcțiune în extrasul de carte funciară, va trebui să realizați o schimbare de destinație, dacă zona și legea permit acest lucru. Despre schimbarea de destinație am scris mai multe aici: Schimbarea de destinație: ce înseamnă, când e necesară și cum se realizează?
2. Acte necesare pentru Autorizația DSP
Autorizarea la Direcția de Sănătate Publică presupune întocmirea unei documentații ce trebuie să cuprindă următoarele acte:
- Cerere
- Actul de identitate al administratorului societății
- Certificatul constatator al societății, în care apare codul CAEN 5610
- CUI al societății
- Declarație pe proprie răspundere
- Planul de mobilare al spațiului
- Planul de situație cu precizarea distanțelor și vecinătăților
- Extras CF cu funcțiunea de alimentație publică
- Memoriu tehnic DSP
- Dovada plății taxei
- Contractul de închiriere sau actul de proprietate
În plus, dacă spațiul este situat la mai puțin de 15 metri de ferestrele unor locuințe, sunt șanse mari ca DSP să vă solicite și un studiu de impact asupra sănătății populației.
3. Acte necesare pentru Autorizația DSVSA
Pentru obținerea autorizației sanitar-veterinară, trebuie întocmită o documentație cuprinzând următoarele acte:
- Cerere
- Actul de identitate al administratorului societății
- Certificat constatator
- Planul de mobilare
- Planul de situație
- CUI
- Contractul de închiriere sau actul de proprietate
- Memoriu tehnic DSVSA
4. Acte necesare pentru negația ISU
Dacă spațiul în care va funcționa restaurantul are sub 200 mp (Atenție! Construiți, nu utili), respectiv sub 100 mp în cazul spațiilor situate la subsol, de la ISU veți avea nevoie de o negație. Pentru obținerea acestei negații, documentația trebuie să cuprindă:
- Cerere
- Certificat constatator al societății
- CUI
- Contractul de închiriere sau actul de proprietate
- Schita spațiului sau planul imobilului
- CF
- Dacă e cazul, se pot solicita și alte documente justificative
Dacă spațiul în care doriți să deschideți restaurantul are peste 200 mp, respectiv peste 100 mp în cazul spațiilor situate la subsol, va fi necesară autorizarea ISU. Acest proces presupune întocmirea unei documentații complexe ce trebuie realizată de specialiști autorizați (arhitecți, ingineri de instalații, verificatori atestați, șamd).
Firma noastră se ocupă de obținerea autorizației pentru securitate la incendiu, așadar, dacă doriți să aflați mai multe despre ce presupune autorizarea ISU, vă rugăm să ne contactați.
5. Acte necesare pentru Autorizația de Mediu
Dacă restaurantul are mai mult de 100 de locuri la mese, veți avea nevoie de o autorizație de la APM. Pentru obținerea autorizației de mediu, documentația trebuie să cuprindă:
- Cerere
- CUI
- Certificatul constatator pentru punctul de lucru
- Contractul de închiriere sau actul de proprietate
- Schița spațiului
- Plan de amplasament al spațiului/ Plan de încadrare în zonă, după caz
- Fişa de prezentare şi declaraţie
- Contracte pentru furnizare utilităţi, preluare deşeuri şi ape menajere
- Dovada plății taxei pentru autorizare
- Dacă e cazul, se pot solicita și alte documente justificative
6. Acte necesare pentru Acordul de funcționare de la Primărie
După eliberarea tuturor autorizațiilor menționate anterior, ultimul pas este obținerea acordului de funcționare de la Primărie. Documentația trebuie să conțină:
- Certificat de înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului.
- Certificat constatator privind activităţile desfăşurate în cadrul punctului de lucru
- Cartea funciară actualizată, nu mai veche de 90 de zile, a imobilului.
- Actul privitor la deţinerea legală a spaţiului.
- Acordul scris al coproprietarilor-coindivizarilor (unde este cazul).
- Planul de situaţie.
- Fotografie a faţadei imobilului.
- Releveul spaţiului sau planul vizat spre neschimbare anexă la autorizaţia de construire aferentă spaţiului structurii de vânzare.
- Declaraţie pe propria răspundere (formular tip) privind structura de vânzare.
- Copia certificatului care atestă categoria localului emis de către Ministerul Turismului – exclusiv pentru structurile de primire turistică cu funcţiuni de alimentaţie publică.
- Autorizaţia privind securitatea la incendiu sau negaţie, după caz, emisă de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Avram Iancu” al judeţului Cluj.
- Declaraţie pe proprie răspundere cu privire la numărul exact de locuri la mese.
- Declaraţie privind încadrarea pe tipuri a unităţii de alimentaţie publică.
- Autorizaţie de mediu emisă de Agenţia de Mediu Cluj, după caz.
- Certificarea conformităţii cu normele de igienă şi sănătate publică, emisă de către Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Cluj.
- Actul emis de Direcţia Sanitar-Veterinară a judeţului Cluj.
- Dovada îndeplinirii cerinţei ca personalul angajat să deţină cunoştinţe de specialitate pentru efectuarea de activităţi comerciale cu produse din sectorul alimentar.
- Contract de salubritate încheiat cu compania de profil.
- Contractul sau anexa la contractul de salubritate pentru colectarea selectivă a deşeurilor reciclabile.
- Viza Poliţiei municipiului Cluj-Napoca pentru solicitarea de orar de funcţionare după ora 22.00.
- Autorizaţia de construire/abonamentul de ocupare a domeniului public cu căi de acces, în valabilitate, dacă este cazul.
Firma noastră se ocupă de obținerea tuturor autorizațiilor și avizelor necesare funcționării unui restaurant, precum și de schimbarea destinației imobilului. Întocmim documentațiile, ne ocupăm de depunerea la instituțiile publice și vă oferim suport pe tot parcursul procesului de autorizare. Dacă aveți nevoie de ajutor în acest sens, vă invităm să ne contactați.